Kuva

LÄHTÖKOHTA

& STRATEGIA

Finnairin Kiinasta lähteville lennoille on suunnitellut ateriakokonaisuudet kiinalainen julkkiskokki Steven Liu. Nyt yhteistyötä haluttiin syventää ja luoda kiinnostavaa sisältöä kiinalaisiin sosiaalisen median kanaviin, kuten WeChat ja Weibo. Steven Liun aterioiden kantava teema on ”Asian flavours with a Nordic twist”. Idän ja lännen kohtaaminen oli teemana myös briefissä, jonka saimme asiakkaalta.
Sen sijaan, että rakentaisimme näyttävän markkinointikampanjan korostamaan lentokoneessa tarjottavaa hyvää ruokaa, halusimme konkreettisesti parantaa ruokailukokemusta. Näin voimme tehdä markkinointia, joka ei ole pelkästään viihdettä, vaan selkeästi parantaa lentokokemusta. 
Kuva

LUOVA RATKAISU

& TOTEUTUS

Tutkimme lentokoneateriointiin liittyviä tekijöitä – ja törmäsimme tutkimukseen, jonka mukaan lentokoneen matkustamossa kuuluva matala taustahumina vaikuttaa makuelämykseen. Matala ääni korostaa kitkerää ja umamin makua samalla, kun makea ja suolainen maku vähenee. Päätimme vaikuttaa tähän ja tehdä lentokoneaterioinnista parempaa kuin koskaan tekemällä pohjoisen luonnosta ammentavia äänimaisemia, jotka tukevat jokaista Steven Liun suunnittelemaa lentokoneateriaamme.
Nauhoitimme Steven Liun kanssa Norjan ja Suomen Lapissa puhtaita pohjoisia luonnon ääniä. Näistä äänistä loimme yhteistyössä Turun yliopiston molekyyligastronomi Anu Hopian kanssa äänimaisemia, jotka jokainen on suunniteltu tieteellisesti tukemaan kutakin Steven Liun Finnairille suunnittelemaa kolmea ateriakokonaisuutta. Ajattelimme, että koska ruokakuvien ottaminen on iso trendi, voisimme kenties hyödyntää sitä myös omassa kampanjassamme. Rakensimme siksi WeChatiin applikaation, joka hyödyntää kehittynyttä keinoälyyn pohjautuvaa kuvantunnistustekniikka. Applikaatio tunnistaa minkä tahansa ruoka-annoksesta otetun kuvan ja analysoi annoksen sisältämät raaka-aineet. Luomamme applikaatio tuottaa juuri tämän annoksen makuja tukevan äänimaiseman, jota applikaation käyttäjä voi kuunnella syödessään annosta. Näin jokaiseen myös maan pinnalla nautittavaan annokseen voi saada Finnairin mahdollistama ”Nordic twist”.
Kuva
Kampanja on vasta lanseerattu tammikuussa täydellä teholla. Se on kuitenkin otettu hienosti vastaan. Kohdentaminen WeChatissa ja Weibossa on tuottanut selkeästi tulosta: Pelkästään teaserfilmi sai nopeasti yli 400K katselukertaa hyvin kevyellä markkinointipanostuksella. 

Finnair - asiakas

Mirum - suunnittelu & tuotanto

KLOK - filmituotanto